Heli Turunen
  • Home
  • Esittely
    • Esittely
    • Itämainen tanssi
    • Esiintyminen
    • Koreografi
    • Yhteistyö
    • Perhe
  • Tapahtumat
    • Tapahtumat
    • Lisätietoa - Näytökset
    • Lehdistö
    • Mainosmateriaali
    • Esitteet
  • Opetus
    • Opetus
    • Viikkokalenteri
    • Viikkotunnit
    • Itämaisen tanssin kursseja
    • Tilaa opetusta
    • Opetustyö 1996-
  • Estraadilla
    • Estraadilla
    • Tanssiteatteria >
      • Lumottu Lootus
      • Aavikon Prinsessa
      • Sinbad merenkulkija
      • Pyörteessä
      • Erik Juhananpojan häät
      • Nefertari Faaraon tytär
      • Toiseen maailmaan
    • Koreografiat
    • Tilaa esitys
    • Ateljee
  • Galleria
    • Kuvagalleria >
      • Heli
      • ODF / Savonlinna 2017
      • Nefertari Faaraon tytär 2015
      • Tampereen festivaali 2014
      • Kevätnäytös 2014
      • 8.6-3.11.2012 Erik Juhananpojan häät, Olavinlinna
      • 8.-10.6.2012 Ilon ja Onnen Tanssi -festivaali Savonlinnassa
      • 30.11.2012 Laura Zarayn Hafla Vantaalla
      • Farah-esityksiä
      • Lumottu Lootus
      • Aavikon Prinsessa
      • Sinbad merenkulkijat
      • Pyörteessä
      • Mainosmateriaalia
      • Muuta
    • Videoclipit >
      • 26.1.2013 Tanssin Taikahetki, Imatran Karelia-sali
      • 8.6.2012 Erik Juhananpojan häät, Olavinlinna
      • 20.5.2012 Savonlinnan tori
      • 20.11.2011 Jail House Rock, Vanha kasino
      • 9.9.2011 Naapurinvaara
      • 2012 Memories
  • Linkit
Picture

Estraadilla

Picture

Tanssi-
teatteria

Picture

Koreografiat

Picture

Tilaa esitys

Picture

Ateljee

Picture

Estraadilla - Tanssiteatteria

Aavikon  Prinsessa

Järj. Farah – Ilon ja Onnen Tanssi ry.
Musiikin sovitus: Matti Makkonen
Tanssien koreografiat ja ohjaus: Heli Turunen ja Farah ry.

”On aika Skarabeen, tuon pienen onnentuojan!
Herää hiekasta hehkuvan erämaan, tuo  Prinsessa hiljaisen aavikon,
hän toivoi ja unelmoi ainoastaan tästä hetkestä elämän valon.
Aamun sarastus hehkuu tanssissa sen, päivän polte tuo maailmaan rikkauden,
hiekkaan jäljet jäätanssiaskelten kunnes häipyy soinnit symbaalien.
Ajan hiekka valuu vuosisatojen taa kunnes aika Skarabeen jälleen saa.”

La 19.11.2005 klo 19, Melartin-sali (ensi-ilta)
Ti 22.11.2005 klo 19, Melartin-sali
Ti 29.11. 2005 klo 19, Juvan auditorio
Uusi tuleminen: la 10.6. klo 20 Savonlinnan Teatteri
Vierailuesitys: la 4.11. Tallinna

Farah ry. haluaa tarjota jäsenilleen uusia haasteita ja uusia mahdollisuuksia erilaisten tanssielämysten kokemiseen. Aavikon Prinsessa näytöksen taustalla oli juuri tämä ajatus. Yhdistys halusi toteuttaa haaveensa ja toiveensa esiintymisestä yhdessä oikean orkesterin kanssa. Aiemmin taustalla ovat soineet vain CD-levyt. Tähän toiveeseen vastasi säveltaiteen läänintaiteilija Matti Makkonen ja Savonlinnan musiikkiopisto.

Farah ry:n 10-vuotisjuhlanäytös, Aavikon Prinsessa oli tekijöilleen aivan uudenlainen taiteellinen voimanponnistus. Yhteisen ”kielen” löytäminen muusikoiden ja tanssijoiden välille oli haastavaa, mutta myös erittäin mielenkiintoista ja avartavaa. Orkesterille itämaiseen musiikkiin tutustuminen oli jo sinänsä uusi seikkailu.

Toimin itse tämän näytöksen kantavana voimana ja organisaattorina. Asioita mietittiin yhdessä Farahin aktiivien kanssa, mutta melko pitkälti päätin itse mitkä musiikit valitaan. Rimsky-Korsakovin Scheherazade toimi Prinsessan musiikillisena teemana.

Scheherazade on klassisen musiikin teos, jonka Rimsky-Korsakov on säveltänyt Tuhannen ja yhden yön tarinoiden kertojan eli Scheherazaden ympärille. Sävellyksestä on itämaisen tanssin maailmassakin monenlaisia sovituksia, mutta halusimme ottaa mukaan näytökseen osan alkuperäisestä sävellyksestä.

Aavikon Prinsessa nousi lavalle ensin kolmesti, jonka jälkeen se herätettiin henkiin uudelleen Farah ry:n järjestämää itämaisen tanssin festivaalia varten. Festivaali poiki kutsun vierailla Pille Roosin järjestämällä tanssifestivaalilla Tallinnassa. Jokaiseen esitykseen orkesterin ja tanssijoiden kokoonpano hieman muuttui, mutta samalla myös hioutui –tanssien ilmentäminen syventyi.

Näytöksen järjestämisessä varsinkin Taina teki hartiavoimin hommia –kiitos J. Ja oli tukena ja tsempparina, kun seinät tuntuivat kaatuvan päälle. Muuttujia oli projektissa paljon, ja se vaati kaikilta suurta venymistä. Lopputulos oli kuitenkin huikea!


Aavikon Prinsessa tanssi sydämiin Savonlinnan musiikkiopiston Melartin-salissa 19.11.05

Farah – Ilon ja Onnen Tanssi ry:n sekä Savonlinnan musiikkiopiston kamariorkesterin yhteistyönä toteuttama näytös, jolla juhlistettiin Farahin kymmentä aktiivista toimintavuotta, keräsi salintäyden yleisömäärän.  Paikan valinta olikin varsin onnistunut, sillä näyttämön suhteellisen pieni koko mahdollisti ilmeitten ja hienovaraisten eleitten näkymisen rajoittamatta kuitenkaan vauhdikasta tanssia.

Tanssijoitten tekemä runo johdatti tunnelman aavikon maailmaan, jossa voi tapahtua mitä tahansa Tuhannen ja yhden yön tarinoiden tapaan.  Kynttiläkruunutanssin lempeän kynttilänvalon johdattelemana seurattiin tanssiaskelten jälkiä hiekassa milloin huimaan rummutuksen säestämään tanssilliseen ilotulitukseen, milloin taas viivyttelevään, pitkän silmänräpäyksen kestävään katseen luomiseen rakastetun suuntaan.

”Heli Turusen tanssi oli pehmeää ja aistillista, joka vei mennessään lämpimiin maihin”, tanssija ja koreografi Turo Mustakallio Savonlinnasta hehkutti sanomalehti Itä-Savoon kirjoittamassaan artikkelissa. ”Veikeä mustalaistanssi nousi ihastuttavaksi kokonaisuudeksi, ja oli ilo katsoa ryhmän antaumuksellista tanssia.”

Turo Mustakallion mielestä Aavikon prinsessan tanssit olivat antaumuksellista ja mukaansa tempaavaa. Liikkuminen oli sulavaa ja yhtenäistä. Tämä osoittaa, kuinka määrätietoista työtä ryhmä on tehnyt näytöksen eteen. ”Tanssinumerot oli koostettu ketjuksi, jota ohut tarina sitoi. Numeroitten kestot olivat sopivan pituisia. Niiden koreografia kantoi hyvin ja otti huomioon tanssijoiden taidot. Syntyi kiinteä kokonaisuus, jossa osat elivät ja hengittivät.”

Turo Mustakallion mielestä esitys oli myös naiseuden juhlaa. ”Langanlaihan nuoruuden ihannoinnin tilalle on astunut nainen tässä ja nyt. Se, minkä huomaa on, että tanssin harrastamisen kautta vartalo ja sen tuntemus muokkautuvat. Väistämätön seuraus tästä on kaunistuminen.”

Säveltaiteen läänintaiteilija Matti Makkonen musiikkiopiston opettajana, oppilaitten sekä avustajien muodostaman orkesterin johtajana mahdollisti elämyksen toteuttamisen omalta merkittävältä saraltaan.  Itämaisen musiikin nuotintamiseen laitettu aika on kunnioitusta herättävä, sillä kaikista kappaleista ei ollut valmista nuottimateriaalia saatavissa.  Myöskin musiikin sovitus kyseiselle kokoonpanolle oli hänen harteillaan.

Orkesteri muodostui jousista, tenorisaksofonista, pianosta, oboesta, lyömäsoittimista, kitarasta, huilusta, haitarista, alttosaksofonista ja klarinetista sekä bassosta.  Ohjelman koostuminen sekä perinteisen klassisen musiikin että itämaisen musiikin helmistä tangoakaan unohtamatta oli varmasti mielenkiintoinen haaste nuorille soittajille.

Jokaisesta lavalla esiintyneestä tanssijasta saisi Tuhannen ja yhden yön tarinan, joka johdattaisi jälleen uuteen, elävään tarinaan.  Miesten osuus keppitansseineen, Ilveilijän, Tapio Venäläisen taiturimainen vartalon käyttö sekä Feeniks-linnun tarinan uhkaava taikuri toivat merkittävän panoksensa Tanssin Suureen Satuun, jonka ikiaikainen elämyksellinen merkitys todisti jälleen kerran olemassaolonsa tärkeyden niin taidonnäytteidensä, ilmaisunsa kuin myös terapeuttisen puolensa suhteen.

Lopuksi artikkelissaan Turo Mustakallio iloitsee, että Farah – Ilon ja Onnen Tanssi ry. on sanojensa veroinen. Iloisena ja hyvillä mielin saattoi lähteä kotimatkalle.


Lämmin onnentoivotus kymmenvuotiaalle päivänsankarille sekä kaikille kyseiseen projektiin ansiokkaasti osallistuneille!

Maija Raussi, savonlinnalainen musiikin opettaja ja yksi Farah ry:n perustajista

Runo:
Leena Simonen, Marketta Kaiponen, Maija-Leena Astikainen ja Heli Turunen

Lukija:
Riitta Hyttinen

Lavastus:
Artemia

Valot:
Milla Peltonen, Artemia (Savonlinna)
Tuukka Martikainen (Juva)

Maskeeraus:

Artia

Esiintymisasut:
Artia, Farah ry., Masmoudi ry., Leena Kallio, Kirsi Vehmer, tanssijoiden omia

Juliste:
Kirsi Kaarna

Yhteistyössä:
Savonlinnan musiikkiopisto

Mukana myös
Etelä-Savon taidetoimikunta

Tanssijat:                                         
Anni Harju, Taina Huoman, Riitta Hyttinen, Sirpa Härkönen, Pia Julkunen, Marketta Kaiponen, Juhani Kerman, Pia Kerman, Airi Makkonen, Anne Parviainen, Ulla-Maija Pöllänen, Satu Rahunen, Leena Simonen, Henna Takala, Henna Tossavainen, Heini Turpeinen, Heli Turunen, Sami Turunen ja Tapio Venäläinen

Aavikon Prinsessa kuvagalleria >>

Yläreunaan

Minut tavoittaa

Heli Turunen  Puh. +358 50 353 1671



Email: hejoturunen(at)gmail.com



Skype:  heli.turunen5



Facebook


Tanssinopetus

Juvan Sampola :
  • Uimahallin yhteydessä,  Juva



Puumalan urheiluhalli:
  • Vanha Puumalantie 4C, Puumala


Sulkavan keskuskoulu:
  • Koulutie, Sulkava


Savonlinnan Ladygym42:
  • Kirkkolahdenkatu 4-6, Savonlinna


                                 ©  2017  Heli Turunen. All rights reserved.